För nästan exakt ett år sedan tog flygplatsbrandman Emma Wall från Norrköping Airport examen som färdig insatsledare vid utbildningen på Karlstad Airport. Slutprovet utfördes vid brandövningsplatsen i Karlstad en solig och blåsig marsdag, under ledning av utbildningsansvarig Niklas Skoog. 

Nu möts vi på räddningschef Henrik Tarlands kontor i Norrköping, fast digitalt över Teams. Både Henrik och Emma skiner som solar när vi pratar om utbildningen och hur det kom sig att Emma fick chansen att avancera till insatsledare.
– Det stack fram en liten diamant där som jag såg. Ämnet fanns redan, det var bara att putsa och slipa på den, säger Henrik och ser märkbart nöjd ut.
Henrik fungerar både som chef och kollega till Emma på flygplatsen där man organiserat brandstyrkan i tre grupper med en gruppchef i varje. Han är chef över en grupp, Emma över den andra och Mateusz över den tredje. Emma ser lite förlägen ut över berömmet men har med tiden vant sig.
– Jag var lite osäker i början och visste inte riktig om jag skulle fixa det. Men vi är bra på att stötta och hjälpa varandra och vi gruppchefer försöker hela tiden ha en ödmjuk attityd till kunskap. Jag frågar hellre om jag inte vet, än att bara vara tyst, förklarar hon.

Insatsledare Emma Wall framför insatsbil
Foto: Henrik Tarland

Emma har en bakgrund som lastbilschaufför, ett yrke som hon visserligen gillade, men där hon saknade att jobba i grupp. För tre år sedan började hon på Norrköpings flygplats som flygplatsbrandman och redan efter två år fick hon alltså möjlighet att avancera till insatsledare och gruppchef.
En insatsledare på en flygplats leder arbetet på plats när en akut händelse inträffat och ibland innebär det även att leda flera olika styrkor som tillsammans deltar i räddningsuppdraget. Insatsledaren är den som först åker fram till skadeplatsen och snabbt ska bilda sig en uppfattning om läget och kunna beordra övriga styrkor till rätt position, besluta vad som ska göras och i vilken ordning. Insatsledaren fungerar även som sambandsperson mellan trafikledningen (flygtornet), polisen, den kommunala räddningstjänsten och övriga aktörer. Det ställer höga krav.

– Det viktigaste är att man kan vara lugn i stressade situationer, säger Emma. Att man litar på sin brandstyrka och har fullt förtroende för kollegorna. Sedan måste man vara trygg i sina egna beslut, men vara flexibel och snabbt kunna ta nya om det krävs. Vi pratar väldigt mycket med varandra, vi gruppchefer emellan. Detsamma gäller med min grupp där jag är noga med att stämma av läget på morgonen och höra hur alla mår. Det är viktigt att man kan vara öppen och ärlig med varandra om man kanske har en dålig dag.

I Norrköping har man, precis som på de flesta andra svenska flygplatser, haft mindre trafik under pandemin. Eftersom man är en beredskapsflygplats har man hela tiden haft mycket ambulansflyg och skolflygningar, men den reguljära trafiken har legat nere. I skrivande stund har chartertrafiken börjat komma i gång igen. Ett ojämnt trafikflöde gör att arbetsbördan är väldigt varierande. Oavsett antal trafikrörelser måste man hålla samma bemanning och kompetens som vanligt för att kunna hålla beredskap och ha en öppen flygplats. Dagar med lite trafik gör ibland att det kan vara tufft att hålla motivationen uppe hos medarbetarna.

– Det jag tog med mig mest från utbildningen i Karlstad var nog just ledarskapet. Det är ju trots allt oftast vanlig vardag och inte larm eller haveri när vi jobbar. Och då gäller det att man kan ha roligt ihop och att gruppen är sammansvetsad och jobbar som ett team. Jag tar nog först fram min mjuka sida när jag berättar om en uppgift eller övning som vi ska göra. Beskriver hur jag tänkt och frågar gruppen vad de tycker. Där skiljer jag mig väl lite från mina två andra gruppchefskollegor som båda har militär bakgrund. Men de har taggat ner lite sedan jag också blev gruppchef, det har väl smittat av sig kanske, säger Emma och skrattar.

Räddningschef Henrik Tarland håller med och trycker mycket på vikten av att man kompletterar varandra som kollegor och chefer:
– Emma har ju aldrig behövt bevisa något bara för att hon är kvinna, vi ser inte på varandra på det sättet, men visst, kvinnor är fortfarande i minoritet i brandstyrkorna på flygplatserna. Här är ju Emma den enda kvinnan som jobbar på rampen (dvs. med räddningstjänst, fälthållning och ramptjänst). 

Norrköping Airport har totalt utbildat fem insatsledare i Karlstad; två från grunden och tre på repetitionsutbildning. Senare i vår kommer man skicka ytterligare en kollega för att gå insatsledarutbildningen.

– Karlstad har en överlägsen brandövningsplats, säger Henrik. Allt som vi gör på fält och ramp kan vi göra här hemma, men när det kommer till brandövningarna är Karlstad bästa flygplatsen. Att upplägget på utbildningarna är ”all-inclusive” med allt ordnat som boende och transporter är väldigt värdefullt och sparar en massa administration och krångel. Vi är väldigt nöjda med utbildningarna och vill gärna skala upp samarbetet.

Till hösten är det dags för Emma att gå repetitionsutbildning på både flygplatsbrandman och insatsledare igen, så ofta måste man fortbilda sig för att behålla sin kompetens. Hur tänker hon om framtiden, vad blir nästa steg i karriären?

– Jag är ganska nöjd just nu, det känns väldigt bra. Rollen som gruppchef och insatsledare är lagom och jag vill inte ta på mig för mycket heller. Arbetet är väldigt varierande och nästan aldrig likadant. Ibland känns det inte ens som att jag går till jobbet för att det är så roligt faktiskt, avslutar Emma Wall och ler brett.

EMMA WALL
Ålder: 32
Bor: I lägenhet i Norrköping
Intressen: Aktiv fritid med sambo och två hundar samt umgås med familj och vänner

NORRKÖPING AIRPORT
Antal anställda: 45, varav 15 i räddningstjänsten + 8 timanställda.

KARLSTAD AIRPORT
Antal anställda: 27, varav 12 i räddningstjänsten
Utbildar flygplatsbrandmän och insatsledare från hela Sverige.

Text: Åsa Jernfält
Foto framför flygplan: Stefan Regnander
Firefighters.se
Karlstad Airport utbildningar