Hem » Artiklar » Frätande ämnen från li-jonbatterier
TEXT: KRISTOFFER STIGSON

Frätande ämnen från li-jonbatterier

För ett par veckor sedan larmades Räddningstjänsten SYD till en rökfylld villa utanför Oxie i Malmö.
Det visade sig vara ett litiumjonbatteri till en elcykel som av oklar anledning hade havererat. 

Detta fick till följd att villan fylldes med en vitaktig stickande rök. En person som befann sig i villan hade andats in röken och blev allvarligt påverkad. Personen intuberades senare och sövdes ner under några dygn. Under färden in till sjukhuset använde ambulanspersonalen skyddsmask. Personen som sövdes ner fick ligga kvar på IVA under flera dagar. Denna typen av batterier som finns i allt från mobiltelefoner till Teslas bilar utgör en risk för oss vid insats. Denna gången hade man koll på att det handlade om ett batteri och kunde anpassa insatsen efter det.  Detta är tyvärr en typ av insats som kommer bli vanligare. Vid många insatser vet vi först i efterhand vad som brunnit.

Maxdos för brandmän är 1,7 mg/m3. Vid 25 mg/m3 ger det livslånga skador och vid 139 mg/m3 är det dödligt. Vid en totalbrand av 100 kWh li-jonbatteri (exempelvis en bil) frigörs 2–20 kg vätefluorid. Det innebär att vi fyller Nordstan i Göteborg med motsvarande 25 mg/m3. Källa för detta stycke är Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Vi kanske måste vänja oss vid tanken att en det kan finnas ett behov av en fullständig personsanering av den skadade eller egenpersonal vid denna typen av bränder. Nedan följer en redogörelse från sjukvårdsansvarig på Räddningstjänsten SYD.
Hur hanterar ni detta i din räddningstjänst?

 

 

Om Kristoffer Stigson

VD samt ansvarig utgivare för Swedish Firefighters. Ledamot av BRF:s Förbundsstyrelse samt brandbefäl i RSYD.

Läs även

Blitzkrieg, uppdragstaktik och MMI

Målet Med Insatsen, MMI, är sannolikt det viktigaste verktyget för att uppnå ett bra resultat …