En isande kall vind ligger på från norr och morgonen har bjudit på de första snöflingorna. Idag är det examensdag på insatsledarutbildning vid Karlstad Airport. Mattis Evertsson Björn från Sälen konstaterar att dåligt väder, det kan man nog bara räkna med när man valt det här yrket. Han har drillats hårt de senaste tre veckorna och momenten har varierat mellan teori och massor av praktiska övningar.

– Jag drömmer om kursen på nätterna, säger han med ett snett leende. Mitt i natten vaknar jag och ligger och tänker på hur jag ska ställa upp brandbilarna vid olika scenarion.
En insatsledare leder arbetet på plats när en akut händelse inträffat och ibland innebär det även att leda flera olika styrkor som tillsammans deltar i räddningsuppdraget. Insatsledaren är den som först åker fram till skadeplatsen och ska snabbt bilda sig en uppfattning om läget och kunna beordra övriga styrkor till rätt position, besluta vad som ska göras och i vilken ordning. Insatsledaren fungerar även som sambandsperson mellan trafikledningen (flygtornet), polisen, den kommunala räddningstjänsten och övriga aktörer. Det ställer höga krav.

Insatsledarutbildning vid Karlstad Airport, examensdag

Bra beslut bottnar i trygghet

– Det är viktigt att man hela tiden tänker på säkerheten för sina egna mannar. Sedan är självförtroendet viktigt, man måste lita på sig själv och känna sig trygg med att man tar rätt beslut. Det är dels ett personlighetsdrag, men dels något man kan träna upp. Min egen självsäkerhet som insatsledare har växt mycket i och med alla övningar på utbildningen, säger Mattis.
På brandövningsplatsen står Niklas Skoog och flyttar på rökmaskiner, placerar ut dockor som fungerar som markörer för skadade och tänker på nästa insats som han snart ska iscensätta. Niklas är själv flygplatsbrandman och insatsle­dare men har de senaste två åren nästan helt fokuserat på utbildningsbiten och leder idag utbildningar till flygplatsbrand­man och insatsledare för deltagare från hela Sverige.
– Det här är verkligen en kombination av det bästa från två världar, säger han. Att få jobba med både räddningstjänst och utbildning passar mig kanonbra och jag tycker vi har hittat ett bra koncept som verkligen fungerar!
Kursdeltagarna är anställda på olika flygplatser runt om i Sverige och utbildningarna hålls med ett all inclusive­koncept som går ut på att man får ta sig till Karlstad och sedan fixar Karlstad Airport resten. I kurserna ingår allt: det vill säga bo­ende, mat och transporter, och själva utbildningen förstås. Det är ett koncept som blivit väldigt populärt.

Insatsledare vid Scandinavian Mountains Airport eller Sälen­Trysil Airport

Mattis Evertsson Björn har bakgrund som deltidsbrand­man i de kommunala räddningstjänsterna i Sälen och Orsa och har jobbat med security på Arlanda. Sedan ett år tillbaka är han anställd på Sveriges nyaste flygplats – Scandinavian Mountains Airport, eller Sälen­Trysil Airport som den också kallas. Han utbildade sig till flygplatsbrandman i Karlstad förra året, och nu har han tagit steget upp att bli insatsledare. Styrkorna han lett under utbildningen tillhör Karlstad Airport och många av brandmännen som varit med och övat är själva erfarna insatsledare.
– Det var ganska nervöst först, för jag kände ju ingen och har inte jobbat med dem förut, men de var jättesnälla allihop, kom med tips och hjälp men lät mig ta mig an rollen som ledare, säger Mattis. Sen är det ju svårt att inte själv delta i arbetet operativt, det är jag ju drillad att vara. Som insatsle­dare gäller det att överblicka och leda, inte vara framme vid skadeplatsen och jobba.
Scandinavian Mountains Airport ligger i Rörbäcksnäs, i yttre kanten av Malung­Sälens kommun, precis på gränsen till Norge. I vinter ska Mattis och några av hans kollegor delta i ett försök där kommunen ska placera en FIP­bil vid flygplat­sen och han och kollegorna ska ha beredskap.
– Den kommunala räddningstjänsten i Sälen har ju en bit att åka och på flygplatsen finns väldigt mycket kompetens inom brand och räddning. Vi har en ganska ojämn arbets­belastning där det vissa tider på dygnet är väldigt lugnt, då är det perfekt att vi kan hjälpa till och fungera som Första Insatsperson vid olyckor i närområdet, berättar han. Jag hop­pas att det är ett samarbete som faller väl ut.

Övning med brand i flygplansmotor vid insatsledarutbildningen vid karlstad airport

Övning på brand i flygplansmotor

På övningsplatsen vid södra delen av Karlstad flygplats har Niklas Skoog tänt gasolbrännarna och Mattis och de två brandstyrkorna som är med och övar får ett larm om en större olycka. Det brinner i en flygplansmotor på den rostiga flyg­planskropp som fungerar som övningsobjekt och skadade och chockade personer finns på olika ställen. Mattis ställer frågor till ”trafikledningen” över radion, lugnt och metodiskt, samtidigt som han kör insatsledarbilen först med brandbilar­na strax bakom. Väl framme vid skadeplatsen får han snabbt ändra strategi eftersom han ser skadade personer längre bort på området som måste tas om hand. Han instruerar förarna hur de ska ställa upp bilarna, hur man ska angripa elden och vem som ska fokusera på skadade personer. Efter tio minuter avbryter Niklas övningen och gratulerar Mattis till en väl utförd insats.
– Nu är du färdig insatsledare, grattis och bra jobbat! sä­ger Niklas Skoog och ser nöjd ut.
Mattis tar av sig hjälmen och pratar igenom insatsen med kollegorna – hur han tänkt och varför han fattat de beslut han gjort. Om några timmar går färden hem till famil­jen i Lindvallen, Sälen och nya jobbet som insatsledare på Scandinavian Mountains Airport.
– Jag tar med mig väldigt mycket hem från Karlstad. Niklas påhittiga övningsupplägg och all teori förstås. Jag har verk­ligen förstått vikten av att öva och öva; att alltid vara beredd. Förhoppningsvis kan jag och mina kollegor snart komma till­baka för vi vill ha ett fortsatt samarbete. Övningsplatsen här på Karlstad Airport är jättebra och utbildningarna är kanon, avslutar Mattis Evertsson Björn.

Karlstad Airport erbjuder utbildningar till flygplatser, företag och privatpersoner.
Utbildningsutbudet just nu:

• Grundutbildning Flygplatsbrandman (6 veckor)
• Grundutbildning Insatsledare (3 veckor)
• Repetitionsutbildning Flygplatsbrandman/Insatsl edare (1 vecka)
• HLR
• D­HLR
• Barn­HLR
• Heta Arbeten
• Hjälp på väg
• Grundläggande Brandkunskap

Karlstad Airport har utbildat flygplats-brandmän och insatsledare från följande flygplatser i Sverige:
• Hagfors Airport
• Torsby Airport
• South Lapland Airport
• Norrköping Airport
• Ljungbyhed
• Scandinavian Mountains Airport

Utbildningar under corona?

Det är många flygplatser som hört av sig och visat intresse för utbudet, men under rådande omständig­heter har många valt att vänta.
Vad som gör Karlstad Airports utbildningar unika är konceptet ”All Inclusive” som innebär att allt ingår när man bokar utbildningen, dvs: utbildning, frukost, fika, lunch, middag, boende på Scandic Klarälven samt transfer mellan hotellet och flygplatsen. Allt för att underlätta för deltagarna och för flygplatserna som bokar in sig. Konceptet är populärt och budskapet enkelt: ”Ni bokar, vi fixar resten”.
Läs mer om alla utbildningar vid Karlstad Airport på: www.ksdarpt.se
Rekommenderad läsning om fjällräddningen här

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here