ElEcoRunner låter ingenting var deltagarnas omdöme. Safe at sea och deras projektpartners visade upp sin nya räddningsbåt. Lanseringen av ElEcoRunnern är ett steg för företaget att minska sitt klimatavtryck.
Utvecklingen av konceptet med ElEcoRunner är ett samarbete mellan tillverkaren och Sjöräddningssällskapet. Projektet startade 2019 och är ett gemensamt initiativ för att göra sjöräddning och andra viktiga verksamheter på vatten fossilfria samt möta den stora efterfrågan på små utsläppsfria räddningsbåtar.
Sjöräddningssällskapet utvecklade år 2003 räddningsbåten RescueRunner, de var därmed pionjärer inom utvecklingen av lätta och flexibla räddningsbåtar. De fortsätter att ligga i framkant genom delta i det här projektet.
En helikopterolycka i Göteborgs skärgård 2003 ledde fram till utvecklingen av RescueRunner, den blev snabbt en populär räddningsbåt och har sedan exporterats till över 30 länder. De sex första RescueRunnerbåtarna namngavs efter de besättningsmedlemmar som omkom i olyckan. En av dessa namngavs till minne av Owe Persson, och den har nu konverterats till ElEcoRunner. Båten får därmed nytt liv som elektrisk, emissionsfri och tyst räddningsbåt, den kommer fortsättningsvis användas i vissa tester för produktionsversionen.
Det finns ett stort intresse för det nya elektriska modellprogrammet och bland intressenterna finns rederier, sjöräddningsorganisationer, räddningstjänst m.fl. I november visade företaget sin nya räddningsbåt och modellprogram vid en större demonstration i Frankrike. Demonstrationen kan göra det att möjligt att utgöra en del av räddnings- och säkerhetsorganisationen under ett större idrottsevenemang som arrangeras 2024.
”Vi är övertygade om att det framöver kommer att bli tystare i hamnar och runt badplatser, och att det nu finns en lösning för de som är begränsade och inte får lov att använda konventionella förbränningsmotorer.”
Säger Kaj Lehtovaara, projektansvarig på Safe at Sea.
Här hittar du mer information (Safe at sea hemsida)
Fredrik Persson
Swedish Firefighters