SJUKHUSFARTYG I VÄSTAFRIKA Normalt jobbar jag som deltidare i SÄRF och vikar ibland i BORF, i övrigt tar volontärsarbetet i Ukraina fortfarande mycket av min tid. Men den här sommaren blev det ett nytt, spännande och annorlunda uppdrag inom yrket. Och ytterligare ett bevis på hur viktigt det är med frivilliga insatser.

I vintras såg jag en annons på sociala medier, där man letade efter volontärer. Behovet var relativt kort, några veckor eller månader – och så letade de bl.a brandmän!

Brandman och volontär på sjukhusfartyg. Den här sommaren blev det ett nytt uppdrag inom yrket. Och ett bevis på hur viktigt det är med frivilliga insatser.

Jag har hållit utkik efter utlandsuppdrag länge. Visst är jag med i MSBs pool för operativ personal, men det kommer sällan öppningar. Placering på internationella utlandsuppdrag betyder oftast minst ett år borta. För mig är det lättare med kortare uppdrag. Jag hade rätt meriter, och bestämde mig för att söka. Till våren stod det klart: jag skulle till Sierra Leone!

sjukhusfartyg - mercy slips

Mercy Ships är en humanitär organisation som ger sjukvård där läkartätheten är som lägst, och dödligheten, till följd av brist på vård, som störst. Där tillgång till sjukhus saknas ordnar de att sjukhuset kommer sjövägen. Fartyget African Mercy som tjänstgör i Madagaskar är ombyggt till sjukhus. Deras nyaste fartyg Global Mercy är från början designat och byggt av Stena Roro med integrerad sjukhusdel. Det är världens största civila flytande sjukhus, och servar för tillfället Sierra Leone. Dessa ger högklassig gratis sjukvård där tillgång till säker kirurgi har saknats. De förändrar liv, minskar lidandet, och ger tillbaka hoppet.

Men det behövs inte bara sjukvårdspersonal. En självförsörjande miljö kräver andra yrkesgrupper. Volontärer jobbar med matlagning, städning, IT, personalfrågor, administration, kommunikation mm. Och för säkerheten ombord behövs även brandmän. Det är där jag skulle komma in.

För rollen krävdes några maritima certifieringar, som jag tog under våren. Det blev repetition på kallrök, varmrök, RDL mm. Kurserna gav värdefulla kunskaper kring brandbekämpning till sjöss, inte minst med andra kursdeltagarnas input. Jag har över 30,000 nautiska mil runt hela världen på segelbåtar, så mycket var bekant, men ett fartyg i den här storleken kräver andra kunskaper och det var gott att få in lite på förhand.

Under tiden fick jag input kring tjänsten. Trots att den heter ”Firefighter” så avses inte rökdykare. Global Mercy har en räddningstjänstorganisation på ca 30 personer, så uppdraget var att samordna utbildning och övning, kartlägga risker, planera eventuella insatser, utföra service och tester av befintlig fast och lös utrustning, och ge råd kring planering, säkerhet mm. Dessutom ingick jag i förstainsatsgruppen som även ansvarade för ledning och samverkan med bryggan och maskinrummet, samt koordinerade fartygets fem brandlag och övriga insatsgrupper.

En ny miljö och ett internationellt sammanhang betyder nya arbetssätt. Alla jobbar inte som svensk kommunal räddningstjänst, och tur är väl det? Jag fick lära mig nya rökdykningsstrategier, taktiska grepp och utrustning. Att skandinaver är så ensamma med att ha huvan under masken var nyheter för mig. Mycket lärdomar överlag. Otroligt kul.

brandman på sjukhusfartyg

Det bästa var nog organisationskulturen. Mercy Ships är väldigt tydliga med sin värdegrund. Man utgår från kristendom, men det finns utrymme för alla trosuppfattningar ombord – om man följer själva värdegrunden. Det fungerade otroligt bra. Folk var respektfulla och vänliga mot varandra, lyfte fram skillnader som något positivt, och saknade helt negativa och toxiska inslag som ibland finns maritimt och i andra branscher.

Sierra Leone är ett spännande ställe i sig. Inbördeskrigets djupa ärr förvärrades under Ebolaepidemin 2014, med enorma dödssiffror inklusive inom sjukvården – men folk kämpar vidare, bygger en framtid. Landet har stor potential i form av naturtillgångar, vackra stränder, diamantgruvor, sällsynta djur, rik kultur och karismatiska, välkomnande människor. Att träffa lokalbefolkningen var väldigt fint – de känner väl till Mercy Ships och har bevittnat resultatet av insatserna.

Känslan att bidra till detta är obeskrivlig. Barn kan få leka och gå i skolan igen, folk återfår synen, familjemedlemmar får tillbaka sina liv. Att finnas där för tredje man är inget nytt, men att se så tydliga resultat är väldigt speciellt.

Långsiktigheten nås genom utbildning. Sjuksköterskor, läkare och tandläkare tränas på plats. Själv lärde jag ut brandsäkerhet och brandbekämpning till lokala teamet, vilket var mycket uppskattat. Jag besökte även en lokal brandstation och fick ta del av deras arbetssätt, erfarenheter och utmaningar. Det gav perspektiv och lärdomar för livet.

När det var dags att mönstra av ville jag bara förlänga uppdraget och stanna kvar. Tyvärr väntade familj, jobb, och jouren hemma. Men jag planerar redan nästa insats. Och jag vill verkligen rekommendera detta för alla som vill göra skillnad, samt uppleva en fantastisk arbetsmiljö i spännande omgivningar.

Det som krävs är att du har jobbat som brandman, har erfarenhet av att utbilda och hålla i övningar, är hemma på IT, och har bra engelska. Ett stort plus om du har jobbat som styrkeledare eller insatsledare, eller är brandingenjör. Maritim erfarenhet inget krav men det underlättar.

Det behövs även volontärer inom andra områden, så det går utmärkt att sprida budskapet till andra som inte är brandmän. Teamet på svenska Mercy Ships är mycket stöttande och svarar gärna på frågor, samt hjälper till med nästa steg. Kanske blir det just du som tjänstgör ombord snart?

Det behövs många insatser hemma i Sverige, men låt oss inte glömma hur bra vi har det egentligen, och hur mycket som fortfarande väntar på att göras i andra delar av världen.

Lena Wilderäng
Fler artiklar av Lena Wilderäng här!
Bli stödmedlem för BRF!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here