Tesla har satsat miljoner på en ny typ av supersnygga handtag som är infällda inne i dörren. Det är bara ett stort problem: De går inte att öppna vid en olycka. 

Den amerikanska elbilsjätten Tesla är stämda i Florida efter en dödsolycka våren 2019.
Den 48-årige läkaren Omar Awan överlevde kraschen när han körde rakt in i ett träd. Men batterierna började brinna och fyllde interiören med rök.
Trots att både vittnen och polis var på plats inom några sekunder så kunde man inte få ut föraren.
Anledningen? Man kunde helt enkelt inte kunde öppna bildörren.
Läkaren avled av rökförgiftning medan flera personer stod utanför fordonet.
– Det här berodde på att Model S har otillgängliga dörrhandtag, säger anhöriga till den döde 48-åringen i sin stämningsansökan.
– Det fanns inga andra sätt att öppna dörren och en oerhört stor brandrisk.
Bilen som kraschade var en Tesla Model S som har en ny typ av design på dörrhandtagen.
De är infällda i dörren och fälls automatiskt ut när bilens fjärrkontroll närmar sig bilen.
Nu kritiserar en av de främsta säkerhetsexperterna i Washington elbilsjätten.
– Vid det här laget borde Tesla ha lärt sig att bilar fattar eld , säger Jason Levine, vd på Center for Auto Safety.
– De borde ha lärt sig att räddningsarbetare måste ha möjlighet att få ut offer från brinnande fordon, även om det innebär att de måste tillverka dörrhandtag som alltid är tillgängliga.
Enligt Teslas guide till räddningsarbetare så ska dörrhandtagen i Model S öppnas automatiskt vid en olycka.
Enligt den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports så gäller de flesta klagomålen för den aktuella modellen just handtagen.
Ett stort antal ägare har klagat eftersom de inte kunnat komma in i sina bilar när handtaget täckts med snö eller is.

Text: Mikael Jägerbrand
Källor: ABC News, Automotive News, Bloomberg, Electrek.co