De närmaste åren kommer det att dyka upp fler och fler självkörande bilar i trafiken. På sikt kommer det att göra vägarna säkrare. Men det innebär också helt nya typer av hot för räddningstjänsten.

Experterna är oeniga om när robotbilarna har tagit över helt på våra vägar. Vissa menar till och med att bilkörning är så komplicerat att datorerna aldrig kommer att kunna ta över helt och hållet. I dagsläget står det helt klart att det finns mängder av brister i tekniken.
På många platser där man börjat testa tekniken har man fått stora problem. Ju fler robotbilar det finns i trafiken desto fler incidenter har det blivit för räddningstjänsten. Bilarna är utrustade med mängder av kameror, sensorer och olika typer av radar. All informationen som samlas in skickas sedan till en dator som analyserar allt. Men än så länge klarar bilarna inte en så enkel sak som att känna igen en polisuniform eller en brandman med full utrustning.
Vi har gjort en kartläggning av de största hoten du kan räkna med att råka ut för när du träffar på ett självkörande fordon.

Robotbilar känner inte igen en brand

I vintras körde en robottaxi in bland räddningsarbetarna vid en brand i San Francisco.
Flera poliser kämpade för att stoppa den från att köra över vattenslangarna.
I somras protesterade brandfacket i San Francisco, SF Fire Fighters Local 798, mot stadens planer att släppa loss fler robottaxibilar.
Anledningen var flera incidenter där de självkörande bilarna stört räddningsarbetet.
Vid ett tillfälle stoppades en ambulans i åtta minuter när en robotbil stod still i trafiken. Vid ett annat hindrades en stegbil.
I februari i år kom en robottaxi från körande när man höll på att släcka en storbrand.
I flera virala filmer på sociala medier kan man se hur flera poliser försöker stoppa bilen. Man tänder bland annat ett signalbloss i hopp att röken ska stoppa den.
– Vi har ett problem. Jag har ett självkörande fordon som sakta närmar sig brandmännens vattenledning, den får inte köra över den, säger en polisman i en film från hans kroppskamera.
Till slut får en av poliserna kontakt med ägaren via en mikrofon i bilen. En bärgningsbil var på plats inom några minuter med en tekniker och hämtade fordonet.
– Det är galet, de här bilarna blir påkomna hela tiden, säger lokala journalisten Liz Lindqwister till sajten Vox.com.
– Låt oss säga att det kommer 10 brandbilar körande för att stoppa en brand i San Francisco.
– De här bilarna vet inte vad de ska göra. De stannar och rör sedan inte på sig. De kommer att blockera vägen för räddningsfordon.
Trots protester från både räddningstjänsten och polisen så kan taxibolag i dag köra robotbilar utan begränsningar i San Francisco.

Polis försöker stoppa självkörande bil
Stanna! Kroppskameran på en polis visar hur han försöker stoppa en robottaxi med ett nödbloss.
Robotbilen var nära att köra över vattenslangarna vid en brand i San Francisco i februari 2023.

Löv och plastpåsar skapar ”frysta” robotar

Räkna med tusentals frysta robotbilar i framtidens trafik. De känsliga bilarna drabbats av ”fryst-robot-syndromet” av saker som plastpåsar, löv och dåligt mobilnät. Ett av de stora problemen för självkörande bilar är att de inte känner igen vardagliga företeelser.
Om de råkar ut för ett hinder på vägen vet datorsystemet inte vad det är. Det ser inte skillnad på ett farligt hinder som en betongklump – eller något ofarligt som plastpåsar, pappkartonger eller högar med löv/snö. Resultatet blir att bilen fryser – och blir stående.
I San Francisco skapade ett tiotal självkörande taxibilar kaos i trafiken i augusti när samtliga stannade mitt på vägarna och orsakade kilometer långa köer. En musikfestival gjorde att bilarna tappade kontakten med mobilnätet – och de blev stående i flera timmar.
Problemet med ”fryst-robot-syndromet” har gjort att man i Storbritannien håller på att ta fram nya lagar som ska tvinga ägarna att snabbt bogsera bort stillastående robotbilar.

Självkörande bilar skapar kaos i San Francisco
I augusti skapade stillastående robotbilar kaos i trafiken i San Francisco. Ett av många ilskna x-inlägg.

Bilarna kan programmeras att köra på dig

Självkörande fordon kommer snart att ha moraliska datorprogram. Om du står ensam vid en olycksplats så kan bilen välja att köra på dig – i stället för att skada sina passagerare. Det finns ett moraliskt dilemma som kallas ”spårvagns-problemet” efter ett avsnitt i tv-serien ”The good place”. I serien står rollfigurerna inför ett val: de kör en skenande spårvagn. Om de inte gör något så kommer vagnen att döda fem personer, men om de drar i en spak så dödas bara en person.
Det här är ett problem som dagens bilförare inte behöver ta ställning till. Men robotbilar måste programmeras för den här typen av situationer. Det här gör att en robotbil som har för hög fart vid en olycksplats kan ha ett program som gör att den väljer att köra på en ensam räddningsarbetare – om alternativet är en krasch med flera personer ombord.
Det kan krävas lagstiftning för att justera datorprogrammen så att man tar med poliser och räddningsarbetare i sina beräkningar.

Bilen vet inte om den skapar gnistor

Om du ser i backspegeln att det kommer ett gnistregn från din bil så vet du att du har problem. Men en robotbil missar såna skador och kan fortsätta köra mil efter mil – och orsaka skogsbränder. En robotbil är försedd med dussintals kameror, sensorer och radar.
Den upptäcker troligen rätt snabbt om det börjar brinna i batterierna eller om det blir punktering.
Men om det inträffar något oväntat problem som man inte gett datorprogrammet att leta efter, så hittar den det inte heller.
Ett sånt exempel är en skada i plåten/underredet som gör att metall skrapar i vägen. Samma sak kan hända om ett föremål som ligger på vägen fastnar och åker med. Risken är troligen inte så stor att fordonstillverkarna utrustar fordonen med ännu fler sensorer. Man håller säkert hellre tummarna att det finns passagerare som upptäcker hotet och slår larm.

Farliga bränder i trånga parkeringshus

På många håll i världen har man redan börjat planera för nya parkeringshus anpassade för robotbilar. Men att släcka en brand där takhöjden bara är 1,5 meter kommer att bli en mardröm. Städernas ekonomer älskar tanken på robotbilar.
Det gör att man kan ta bort de flesta parkeringsplatser och göra parkeringshus mycket mindre. Genom att släppa av passagerarna vid ingången behöver takhöjden bara ta hänsyn till bilar – och kan därför komma att bli ca 1,5 meter.
Det går också att tränga in mycket fler fordon eftersom robotar är mycket bättre på att parkera på små ytor. Man kan också ta bort all belysning. Det här kommer att bli en livsfarlig miljö när det börjar brinna. Det här hotet varnar man för i den statliga utredningen ”Vägen till självkörande fodon” (SOU 2018:16).

Självkörande bilar behöver inte p-garage med mer än 1,5 meter i takhöjd, en livsfara vid brand
Parkeringshus för självkörande bilar kan ha 1,5 meter i takhöjd, en livsfara vid brand.

”Stumma” fordon kan orsaka olyckor

Ett krav för att trafiken ska flyta på för framtidens robotbilar är att de kan prata med varann. Men ingen vet vad som händer om fordonen blir ”stumma” vid en olycka.
Redan i dag finns det tekniska system för hur bilar byter information. Det handlar om att hela tiden automatiskt skicka info om bilens hastighet, riktning och position. När bilen upptäcker saker som trafikköer, dimma, halka eller råkar ut för en olycka så skickar den stötvis också den informationen. Bilarna kommer också att få information från sändare i omgivningen när det gäller hastighetsgränser, röd- och grönljus och vägbyggen.
Men ingen vet i dag vad som händer om det skickas fel info. Om en trasig sensor plötsligt felaktigt larmar om ett stillastående fordon och anger att det står några meter framför en annan robotbil, så kan det tvinga den att väja och krascha.
Ett annat exempel är om en vägskylt börjar skicka olika slumpmässiga hastighetsgränser till förbipasserande bilar.
Det är ännu allvarligare om informationen från en robot-lastbil med farlig last är felaktig. Det här kan göra att räddningsarbetare hamnar i en dödlig situation. Man måste också räkna med att hackare eller terrorister medvetet tar sig in i systemen för att orsaka kaos.

Sex stegen på självkörande skalan

Du kör troligen i en bil som redan har vissa robotfunktioner, till exempel farthållare. Här är skalan som visar hur självkörande ett fordon är. De här nivåerna är en standard som tagits fram av av den globala organisationen SAE International Den mest avancerade nivån är sexan där bilen kan köra helt själv.

Nivå 0
Föraren sköter bilens samtliga funktioner; bromsar, gas, styrning etc. Det här är den typen av bilar vi använt sedan 1890-talet.

Nivå 1
Föraren sköter nästan alla funktioner i bilen – förutom en. Det kan till exempel vara farthållare eller automatisk inbromsning.

Nivå 2
Fordonet sköter självt både styrning och farten, och eventuellt några fler system. I den här nivån kan föraren ta bort både händerna från ratten och foten från gaspedalen.

Nivå 3
Bilen kan i princip köra helt själv men det måste fortfarande finnas en förare. Människan måste hela tiden vara beredd att ta över.

Nivå 4
Bilen kan köra helt själv och klara av att genomföra en hel resa. Men fordonet klarar inte riktigt alla trafiksituationer, det krävs därför fortfarande både förare – och ratt.

Nivå 5
Fordonet är helt självkörande och kan köra i alla extrema situationer, oavsett hur mycket kaos det är i trafiken, eller hur dåligt vädret är.

Fem viktiga robot-årtal

Det har funnits robotbilar längre än du tror. Här är fem viktiga årtal i självkörandets historia.

1925 – Första radiostyrda bilen.
Den allra första radiostyrda bilen, ”American wonder”, chockade trafikanterna på Manhattan 1925. En Chandler 1926 utrustades med antenn och styrdes från en följebil.

1986 – Första kamerastyrda bilen
Tyska forskare byggde 1986 om en Mercedes-Benz skåpbil. Den fick bland annat kameror och datorer. Datorn kunde analysera bilderna från kamerorna och körde sedan av sig själv. Robotbilen kallades ”WaMoRs”.

1998 – Första bilen med förarassistent
Toyota presenterade sin första modell med förarassistent i Japan 1998, Progrès. Med hjälp av en laser höll bilen automatiskt rätt fart och avstånd till bilen framför.

2018 – Första robotfordonet i Sverige
I januari 2018 började de första robotbussarna köra i Sverige. Företaget Nobina Technology trafikerade en kort linje i Kista utanför Stockholm.

2018 – Första dödsolyckan
I mars 2018 inträffade den första dödsolyckan med en helt självkörande bil. Bilen var en ombyggd Volvo XC90 som testades av taxibolaget Uber. Vid kraschen i Arizona dödades en 49-årig kvinna när hon gick rakt ut på vägen.

… men här är en praktisk robot att gilla

Det är extremt farligt att spärra av vägar. Men här är robotarna som kör själva ut på vägen och stoppar trafiken. Den farligaste delen vid trafikolyckor är när vägen ska spärras av. Men nu har det brittiska företaget Costain skapat en ”robotkon”, en vägkon med hjul som går att fjärrstyra.
Med de här robotarna kan alla vägkonerna åka till sina positioner samtidigt på en enda gång. Det här gör inte bara att det går snabbt att spärra av en väg, till skillnad från i dag så kan man också snabbt ta bort den när räddningsarbetet är färdigt.
De smarta robotkonerna kommer att kosta ungefär 1 200 kronor och styrs genom en app i mobilen.

De här smarta konerna kan spärra av en väg helt på egen hand.

Mikael Jägerbrand
Firefighters

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here