Kunskaperna om batteribränder är olika inom landets räddningstjänster, en del har kommit längre genom erfarenheter och möjlighet till utbildning.
Det finns ett behov samt efterfrågat stöd kring släckning av batterier i elfordon. MSB uppdaterar nu ”Räddningsinsats där litiumjonbatterier förekommer”.
Utvecklingen sker snabbt inom området och därför kommer MSB nu med en uppdaterad och omarbetad version. Den uppdaterade vägledningen riktar sig främst till kommunal räddningstjänst så att de kan anpassa sin organisation och metoder utifrån egna förutsättningar. Vägledningen föreslår metoder som ska ses som möjliga metoder.
Innehållet är baserat på aktuellt kunskapsläge och ska stödja räddningstjänstens med ny kunskap och bidra till en ökad förståelse kring litiumjonbatterier, elfordon och andra litiumjonbatteridrivna produkter. Uppdateringen är gjord kring övergripande fakta om litiumjonbatterier. Den förklarar orsak och uppkomst till termisk rusning samt hur en brand sprids från battericell till battericell, så kallad propagering. Vägledningen ger förslag på insatsmetodik vid brand i litiumjonbatterier. Med hjälp av rutiner, utbildning, tekniska lösningar och rätt nivå av skyddsutrustning kan räddningstjänsten vara förberedd och ha en förmåga att utföra effektiva och säkra insatser vid bränder i elfordon.
MSB ser tekniken för batteridrivna produkter och fordon är ett område som är här för att stanna och fortsätter därför att följa utvecklingen. Nya typer av batterier medföra nya risker. Vi får också fler och fler produkter som drivs med batterier i våra i bostäder och andra anläggningar. Det handlar om allt från små laddningsbara verktyg till större fordon och energilager.
MSB tittar också på insatsmetodik för bränder i energilager. En vägledning om räddningsinsatser i solcellsanläggningar är också under uppdatering.
I MSB´s fortbildningstjänst hittar du också en webbkurs som hör till vägledningen: Hantering av litiumjonbatterier vid räddningsinsats. Du måste ha en inloggning för att kunna se den.
Här laddar du ned nya vägledningen!
Incidenter med el eller el-/hybridfordon mellan åren 2018-2023
Brand i laddbara batterier ställen nya krav på räddningstjänsten, MSB följer utvecklingen och har gjort en sammanställning över incidenter. Den bygger främst på MBS:s databas som innehåller data från händelserapporter som de kommunala räddningstjänsterna skickar in efter varje räddningsinsats.
Under perioden 2018 – 2023 har det totalt skett 490 bränder eller tillbud med el eller el-/hybridfordon och eltransportmedel. Alla bränder eller tillbud har inte alltid inneburit påverkan på transportmedlets batterier. I några fall har batteriet troligen inte haft betydelse för branden annat än det osäkerhetsmoment och behov av riskbedömning som förekomsten av batterier har inneburit för räddningstjänsten. I en del andra händelser har det oklart om batteriet varit involverat i branden men MSB har ändå fört in det i sammanställningen.
Olika orsaker och förlopp
Under färd har det brunnit i 27 elfordon (personbilar, lastbilar och bussar). Bränderna i elfordonen har i några fall haft koppling till batterierna, i några elbilar startade branden i batterierna i samband med frontalkrock och mycket kraftigt krockvåld, 33 elfordon har stått på laddning. I många fall har el eller el-/hybridfordon stått parkerade på parkeringsplats eller gatan och i 70 fall är anledningen till branden okänd, se vidare i beskrivning av inträffade bränder i el eller el-/hybridfordon 2018–2023 (personbilar, lastbilar och bussar) I några fall har bränderna startat i anslutning till eller spridits till byggnader. Under perioden har det också varit en del bränder i både el eller el-/hybridfordon som har bedömts varit anlagda, de är inte med i sammanställningen.
Vid övriga eltransportmedel är det i elsparkcyklar och elcyklar som de flesta bränder sker. På senare år har det skett en klar ökning av bränder i elsparkcyklar samtidigt som bränderna i hoverboard har minskat kraftigt. Försäljningen av elcyklar har under perioden legat på knappt 100 000 per år vilket gjort att det totala antalet cyklar ökat. I tabellerna nedanför visas fördelningen på händelserna.
Text och diagram: Fredric Persson
Källa: MSB