Brandflyg har drabbats av fler olyckor de senaste åren. På låg höjd flyger de in över eldar som härjar i otillgängliga berg. Att släcka skogsbränder har alltid varit ett farligt jobb för piloterna.
Att vara pilot på ett brandflyg är ett av världens farligaste yrken. Uppgiften kräver att man flyger på låg höjd, oftast bara 40-50 meter över marken, i terräng med höga berg och djupa raviner. I många fall är planen gamla eftersom de tidigare använts som passagerarplan – eller av militären. Under åren 1955-1997 dödades 249 personer ombord på brandflyg enbart i USA.
Trots att säkerheten för passagerarflyg är högre än någonsin tidigare så har olyckorna med brandflyg ökat. Under bara det senaste året har det inträffat ett tiotal olyckor. Här kan du läsa om fyra av de mest uppmärksammade krascherna.
Här inträffade fyra av de senaste årets krascher.
Bild från första gången ett flygplan bekämpade en brand, den 13 augusti 1955 i Mendocino i Kalifornien.
Det amerikanska propellerplanet Air Tractor AT-802 används ofta för att stoppa bränder.
Foto: www.at802f.com
Brandhelikoptrarna kolliderade i luften
Plats: Banning, Kalifornien.
Datum: 7 augusti 2023.
Antal döda: 1 pilot och 2 brandchefer.
De båda helikoptrarna var på väg för att släcka en brand när de kolliderade i luften. I kraschen i Kalifornien dödades två brandchefer och en pilot.
Den 7 augusti 2023 spred sig en brand från en byggnad till extremt torra buskar och skogsdungar. Inom några minuter stod flera hektar i lågor strax söder om ett stort indiankasino nära staden Banning, tio mil öster om Los Angeles.
Någon timme före skymningen hade man kallat in totalt sex brandflyg. Men två helikoptrar kolliderade innan de ens hade hunnit fram.
Den ena helikoptern var en Bell 407 som gick under namnet ”Helco/HLCO” eftersom det var en flygande befälstation. Ombord på den här observationshelikoptern fanns två brandchefer från CalFire samt en pilot.
Troligen träffade rotorbladen vattensnorkeln som hängde ner från en mycket större och tyngre Sikorsky S-64E.
Trots att Bell-helikoptern kraschade så lyckades brandbekämpningshelikoptern nödlanda, och de två piloterna ombord klarade sig utan skador.
Många frågar sig redan hur en sådan här olycka kunde inträffa. Det här området har stora mängder trafik i luften vilket gör att det hela tiden också är mycket radiomeddelanden. Befälshelikoptern kan också varit svår att se eftersom den var silverfärgad.
Flygrutten för de båda helikoptrarna som kraschade i augusti 2023 i Kalifornien. De startade från samma flygbas och kolliderade på vägen österut till branden.
Foto: Google Earth
Den förolyckade befälshelikoptern, en Bell 407, som kraschade i Kalifornien i augusti 2003.
Krasch i grekiska värmeböljan
Plats: Platanistos, Grekland.
Datum: 25 juli 2023.
Antal döda: 2 personer.
Det var en av de många öarna där bränder orsakade evakuering av invånare och turister. På grekiska Euboia kraschade ett brandflyg mitt under extrema värmeböljan. När värmen klev över 04-strecket i slutet av juli 2023 uppstod en skogsbrand utanför Platanistos på ön Euboia, fem mil öster om Aten.
Under flera dagar bekämpade det grekiska flygvapnet branden med hjälp av bland annat Canadair CL-215-plan. Men den 25 juli gick allt fel. Efter att ha släppt vatten träffade planet ett träd med flytstödet på högra vingen. På en film från olyckan ser man hur delar av vingen slits av – och flygplanet kraschar efter några sekunder.
De två dödade piloterna hedrades av den grekiska militären med tre sorgedagar. Tyvärr tyder allt på att det var piloternas slarv som orsakade olyckan.
– Man flög troligen för lågt och man ska aldrig flyga in mot en stigande terräng, säger piloten Juan Browne i en video på sin Youtube-kanal Blancolirio.
Den erfarne piloten har själv jobbat med brandflyg och fortsatte sin kritik.
– Det finns säkra och effektiva sätt att släcka bränder. Det här var varken säkert eller effektivt.
Tidningen Expressen den 26 juli 2023.
Vulkanen krävde ytterligare två liv
Plats: Linguaglossa, Sicilien, Italien.
Datum: 27 oktober 2022.
Antal döda: 2 personer.
Den aktiva vulkanen Etna på Sicilien har dödat tusentals genom åren. Hösten 2022 krävde den livet på två brandpiloter. Det är en av Europas få aktiva vulkaner och ligger mitt på den populära turistön Sicilien.
I oktober 2022 utbröt en brand i gräset och buskarna nära staden Linguaglossa på Etnas nordöstra sluttning. Ett plan av modellen Canadair CL-215/415 från italienska brandflyget deltog i släckningsarbetet den 27 oktober. Men kraftiga vindar gjorde att planet missade inflygningen. Piloterna gjorde därför en kraftig högersväng samtidigt som man drog i nödspakarna och släppte sitt vatten.
Vindarna gjorde nu att planet fick en ännu kraftigare överstegring och den förlorade lyftkraften gjorde att planet kraschade.
Båda piloterna ombord dödades vid olyckan.
Flygplanet som kraschade i Italien den 27 oktober 2022, ett Canadair CL-215/415.
Foto: Maarten Visser | aviation-safety.net | CC3.0
Den italienska vulkankraschen i oktober 2022.
Foto: Youtube | LeoLog | Corpo Forestale
Boeing kraschade i nationalparken
Plats: Nationalparken Fitzgerald River, Australien.
Datum: 6 februari 2023.
Antal döda: 0. Båda piloterna överlevde.
När det började brinna i den öde nationalparken skickade man in ett jättelikt jetplan. Trots det platta landskapet kraschade brandflyget – men piloterna överlevde.
Nationalparken Fitzgerald River ligger nära sydvästra hörnet av Australien. Det här är en av landets mest öde delar och har bara 1 invånare per kvadratkilometer. Men när det började brinna i gräset upptäcktes det ändå snart och man skickade in ett nytt medel mot den här typen av bränder: ett jättelikt Boeing 737-300-plan.
Du har säkert suttit i ett av de tusentals Boeing-planen som kör passagerare varje år. Och om du flög med lågprisbolaget Southwest Airlines någon gång under åren 1995-2019 så finns det en chans att du faktiskt åkte med just det planet som kraschade i februari 2023.
Det hade precis blivit ombyggt till ”Fireliner” eller ”Air tanker” när brandsäsongen började i Australien. Just den här dagen hade planet redan gjort två turer till gräsbranden när det var dags för ett tredje besök. Man flög på ca 40 meters höjd när man släppte sitt brandsläckningsmedel. Efteråt flög man helt enkelt för lågt och sakta – och skrapade i en mycket låg höjd.
Kraschen var tillräcklig kraftig för att totalförstöra planet men tillräckligt ringa för att piloterna skulle överleva. De räddades snart av en helikopter som också deltog i släckningsarbetet.
Flygningen sköttes av brandflygsspecialisten Coulson på uppdrag av Australian National Aerial Firefighting Centre NAFC. Bara tre år tidigare råkade bolaget ut för en liknande olycka då tre ombord dödades.
Efter händelsen i nationalparken ändrade man sina rutiner – alla plan måste nu flyga både högre och snabbare när man släpper sin last.
Det kraschade Boeing 737-300-planet i Australien i februari 2023.
Foto: ATSB
Allt fler länder storsatsar på eget brandflyg
De senaste åren har nyheter om stora skogsbränder blivit allt fler på nätet och i tidningarna. Det här har fått många drabbade länder att reagera.
– I takt med att brandhotet har ökat så har också behovet av brandflyg blivit större, särskilt för större tankflyg med kapacitet att dumpa 11 000 liter per flygning, säger Paul Petersen, chef för nya organisationen United Aerial Firefighters Association till sajten Aerospace America.
Här i EU storsatsade man inför årets sommar genom att skapa en gemensam reserv, ”rescEU”, att ta till när ländernas egna resurser inte räcker. Den här flottan består av 24 flygplan och 4 helikoptrar från 10 olika länder, bland annat ingår våra 4 svenska plan.
I juli lovade man dessutom att göra ytterligare satsningar där EU köper flyg som sedan sköts av olika länder.
Också i USA har brandflyg blivit en stor fråga. Där jobbar kongressen på nya sätt att fixa mängder av nya flyg till lokala och regionala räddningstjänsterna. Genom att ändra lagar så ska det bland annat bli mycket lättare för militären att skänka bort flyg (och reservdelar) man inte längre använder.
Efter de många katastrofartade storbränderna i Australien de senaste åren har man nu byggt en ny flygbas enbart för brandflyg.
Tidigare brukade landet panikhyra in amerikanska flygplan inför varje brandsäsong. Nu har man bytt strategi.
För att kunna ha tillgång till brandflyg året runt kommer man nu att bygga upp en egen flotta med De Havilland Canada Dash-8-plan.
När Grekland drabbades av sommarens bränder så verkade det ibland i medierna att det här var något överraskande.
Men landets nationella brandförsvar hade redan i vintras beslutat sig för att kraftigt utöka sitt brandflyg med 36 nya Air Tractor AT-802-plan. Detta trots att man redan tidigare hade en flotta med 60 flygplan och helikoptrar.
Det här är bara några exempel ur den stora köpruschen som precis har börjat.
– Det finns en ökad efterfrågan på brandflygplan över hela världen, säger Mike Rotonda vid helikopterföretaget Erickson i Oregon.
– Vi har fortfarande kapacitet men det kan komma en tid då efterfrågan överstiger tillgången på flygplan, varnar han i en intervju med sajten airmedandrescue.com
Här är första specialbyggda brandflygplanet
De flesta flygplan som används vid brandbekämpning är ombyggda militär- eller passagerarplan. Men i Belgien satsar man på det första specialkonstruerade brandflygplanet – Seagle. Kanske kommer du att få hjälp av en svensk variant av ”Sjörnen” om några år.
Det belgiska företaget Roadfour håller på att skapa det första flygplanet som är designat för att släcka bränder. Man kallar modellen för ”Seagle” och planerar att börja tillverkningen år 2030.
Planet kommer att ha en kapacitet på 12 ton vatten eller brandbekämpningsmedel. Man fyller lasten genom att antingen ”skopa” upp det från vattenytan eller genom att landa på en vanlig flygplats.
Till skillnad från de flesta normala flygplan kommer Seagle att konstrueras av material som klarar att ständigt vara utsatt för vatten och salt.
Planet kommer också att ha unika flygegenskaper eftersom bränder ofta skapar eget väder med kraftiga upp- och neråtvindar.
Mer info: www.roadfour.com
Mikael Jägerbrand
Firefighters.se