Hem » Artiklar » Brandmannens andra liv – En säsong till
En säsong till

Brandmannens andra liv – En säsong till

Begreppet ”levande legend” är slitet och bör användas med försiktighet. När det gäller Per-Olov ”Posa” Serenius är det dock högst relevant. Han började köra isracing 1977 och än idag – som 65-åring – kör han skjortan av de unga grabbarna.

– Det blir en säsong till, säger Posa som laddat upp för ännu en vinter på isen.

Hösten har präglats av sena kvällar av mekande och förberedelser i garaget hemma i Dalarna varvat med egen fysträning. Det senare är också en del av jobbet eftersom det gäller att hålla sig i form som brandman.

– Frågan är om det finns något annat yrke jag hade kunnat kombinera med mitt tävlande, funderar Posa. Gävle brandförsvar, där jag arbetar, sponsrar mig genom att jag får göra alla mina tävlings- och resdagar på betald arbetstid.

Per-Olov ”Posa” Serenius
”Posa” Serenuis är populär såväl på som utanför banan, men när han får på sig hjälmen har hans medtävlare stor respekt för honom.
Trött men långt ifrån uträknad..
Trött men långt ifrån uträknad. ”Posa” får cykeln justerad av sina mekaniker inför fyra nya varv på isovalen.

Posa turnerar inte bara i Sverige och Europa, utan också i Ryssland och Sibirien där isracingen är nationalsport. Det finns – för att uttrycka det försiktigt – sporter som är betydligt mer glamorösa än denna. Här handlar det om mil efter mil i mörker, gråkalla morgnar, omlastningar av cyklar och utrustning till godståg, dygnslånga resor över Uralbergen och inkvarteringar på något som ofta kan liknas vid slitna militärförläggningar.

Därefter vidtar träning i 35 graders kyla och tävling på en isbana hård som betong med livet som insats. Isracingen är inte bara en sport för Posa, den har blivit ett sätt att leva. Ibland ligger han ute tre, fyra veckor i sträck, han trivs fortfarande med det här livet och satsningen är inte att ta miste på.

– Det gäller att hitta sitt eget spår, att komma först in och först ur kurvorna, säger Posa. Då hakar man inte i varandra vilket oftast leder till att man åker av och kraschar. Avåkningar här är allvarliga tillbud eftersom farterna är höga. Snittet ligger kring 95 kilometer i timmen i kurvorna och 120 på rakorna. Tills idag har Posa erövrat två världsmästerskap, tre lag-VM-guld, blivit nordisk mästare åtta gånger och svensk mästare inte mindre än 22 gånger.

– Jo, det har varit roligt men också slitsamt. Det är inte gratis att komma upp på prispallen i en VM-final, försäkrar han.

Per-Olov ”Posa” Serenius
Säker i sadeln. Efter att ha kört isracing varje säsong sedan 1977 har ”Posa” störst rutin och erfarenhet av sin sport i landet.

Om skribenten

Text & Foto: Olle Anderstam

Om Swedish Firefighters

Svensk Räddningstjänsts branschtidning Swedish Firefighters, SFF, trycks i 13 000 exemplar och distribueras kostnadsfritt – utöver BRF:s medlemmar – även till beslutsfattare i branschen och till samtliga riksdagsledamöter.

Läs även

Regeringen säger nej till undantag för deltidare

Många deltidsbrandmän, som i vanliga fall har en heltidsanställning, har under coronakrisen varslats om uppsägning …