Hem » Artiklar » Att träna för känslans skull
Att träna för känslans skull
Foto: Susanne Holmberg

Att träna för känslans skull

Vad har hänt med våra hjärnor? Vad hände med sunt förnuft och vetenskap? När slutade vi göra något för att det är skoj och för att det får oss att må bra?

Idag har vi pulsklockan på hela dygnet, jagar tider på milen, mäter våra resultat, lindrar måttband runt kroppen, går upp innan solen för PW`s tills skosulorna brinner, blänger på kalorimätaren på konditionsmaskinen, provar smaljeans, äter mat, väger mat, räknar mat, hatar mat, drömmer om framtida resultat, blir frustrerad över att framtida resultat inte kommer idag eller helst igår, tar i mer för att förbränna mer, skyndar till nästa pass, nästa pass, tittar på folks muskler, provar egen biceps, jämför, mäter spegelbilder, springer, rusar och mäter igen.

Självklart är det bra och effektivt att mäta sin träning och få motivationen genom resultat och allt det där. Men när tränade vi för känslan sist?

Känslan av att gå på ett spontant danspass eller svettas på ett spinning pass för att det är roligt och härligt? För att det får oss att må bra och det får oss att le och vara glada så öronen stoppar smilet.

När log och skrattade vi oss genom en löptur i skogen, njöt av att solen strålade oss i pannan eller stannade upp mitt i ett set benböj för att fånga ögonblicket där du kände dig så jävla stark!

När sprang vi lite långsammare för att det var så härligt väder att det var viktigare att njuta av stunden än att pressa sig själv till ett nytt personbästa.

När tränade vi för oss själva och inte någon annan? Träningen ska få oss att må bra. Den ska göra oss pigga och friska och det är det viktigaste.

Vi behöver inte träna flera pass om dagen för att nå resultat. Vi har hela livet på oss att träna träningspass och det är just det vi vill göra. Resultaten kommer och kanske fortare om pressen om att alltid träna släpps.

Ibland behöver vi pausa från jakten på resultat och förbättring, ta av oss pulsklockan, stänga ner instagram och facebook och träna med känslorna.

Jag citerar Joel Kinnaman: Träning är mer än kesella, fruktsallad och instagram!

Träna ofta/sällan, mycket/lite, hårt/lätt men gör det för endorfinerna, för självkänslan, för dig själv!

Om Swedish Firefighters

Svensk Räddningstjänsts branschtidning Swedish Firefighters, SFF, trycks i 13 000 exemplar och distribueras kostnadsfritt – utöver BRF:s medlemmar – även till beslutsfattare i branschen och till samtliga riksdagsledamöter.

Läs även

Sverige behöver fler deltidsbrandmän

Den kommunala räddningstjänsten står inför stora utmaningar. Nästan fyra av fem har svårt att rekrytera …