Hem » Olas spalts » Vägens riddare?
Vägens riddare

Vägens riddare?

Jag ska växla ämne mot det som skrivs i övrigt här i SFF och ta upp en sak som man bett mig skriva om, en sak som vållar stora problem för oss i vårt räddningsarbete. Det handlar om den tunga trafikens framfart på våra vägar.

Jag tog det s.k. ”långtradarkörkortet”, CE-kortet 1981. Jag kommer så väl ihåg det förmaningstal som inspektören och körläraren gav efter att ha godkänt uppkörningen och lämnat ut körkortet. ”- Kom nu ihåg att vi som framför tunga fordon betraktas som vägens riddare. Folk ser upp till oss i trafiken. Det är viktigt att vi uppträder som föredömen och behåller vårt goda rykte.” Så annorlunda det blivit nu. Det märker inte minst vi i räddningstjänsten. Den tunga trafiken uppträder knappast som vägens riddare längre.

Jag har själv massor av tråkiga upplevelser att relatera till när det gäller räddningstjänstuppdrag där tung trafik är inblandad i olyckor. Många gånger har också tung trafik orsakat sekundära olyckor till redan inträffade olyckor. Jag vet att det jag skriver nu är kontroversiellt men det är min sanning. Utländska förare är ofta inblandade i dessa typer av olyckor. Ofta är alkohol eller andra droger inblandade. Det som känns allra mest tråkigt är att beslutsfattarna inte verkar vilja inse och ta tag i problemet.

Jag har varit med om långtradare som mejat ner det mesta i sin väg då trafiken saktat ner eller tvingats stå stilla. Jag har varit med om att långtradare ignorerat våra trafikvarningar och avstängningar vid olyckor. Jag har fått förfrågan av polisen vid olycka om vi hade någon med rätt körkort för att kunna flytta inblandad långtradare till lämpligare plats. Anledningen var att föraren var så alkoholpåverkad att han inte kunde stå upp. I en av mina märkligare upplevelser kom en stor långtradare in på bakgården till en av våra brandstationer. En av brandmännen gick ut till ekipaget i tron att chauffören kört fel och behövde hjälp med vägbeskrivning. Ganska snart skrek brandmannen till oss övriga att hjälpa till. Vi hjälptes åt att lyfta ut en chaufför som var så påverkad av alkohol att han inte kunde stå på benen. Värst av allt, jag har blivit utlarmad till många olyckor med dödlig utgång och där tung trafik varit inblandad.

Vi har nu även börjat märka att s.k. farligt gods körs av det man till sjöss skulle kalla ”lågprisbesättning”. En insatsledarkollega och arbetskompis till mig larmades ut till en av polisens kontrollplatser där man i en rutinkontroll upptäckt att en trailer man stoppat läckte någon form av kemikalie. Att försöka spåra upp vilket ämne det rörde sig om och var ekipaget lastat det visade sig bli en svår uppgift. Chauffören behärskade varken svenska, engelska eller tyska. Dragbilen var registrerad i ett land, lasttrailern i ett annat och själva åkeriet i ett tredje. Slutligen, efter några timmar, lyckades man spåra kemikalien och var den lastats. Det visade sig att man lastat i Finland och att läckaget troligtvis pågått hela tiden från Haparanda till Helsingborg.

Ett annat problem som uppmärksammats är att samma förare kör med flera olika identiteter. På så vis kringgår man alla krav på vila m.m. Risken för olyckor ökar markant.

Jag skulle kunna göra listan på lagbrott och fiffel som förekommer i den tunga trafiken ännu längre men jag nöjer mig med detta. Det sorgliga i historien är att vi inte ser någon reaktion från våra beslutsfattare trots att den svenska åkeribranschen påtalat dessa problem i många år. Man borrar huvudet i sanden. Vad vill vi ha för samhälle egentligen, är det inte hög tid att reagera?

Om Ola Morin

Ola Morin började arbeta vid Helsingborgs brandförsvar år 1982, och tjänstgör nu som insatsledare och kompetensutvecklare där. Han är medlem i BRF sedan år 2010.

Läs även

RSYD utbildade personal

HÅNET MOT OSS

TRANSPORTSTYRELSESKANDALEN har nog inte gått någon omärkt förbi. Den visar tydligt det naiva säkerhetstänkande som …

  • Anders

    Det känns rätt hopplöst, tyvärr. Vad kan man göra när allt som handlar om sydeuropeer betraktas som rasism vid den minsta kritik? det enda att göra är väl att fortsätta att ”tjata” om problemen

    • Stizze

      Du e rasist!

      • Anders

        Sluta sup!

  • Gunnar Kvinlaug

    Det stemte kanskje i 1981, i dag er man tullinger og sjølvmordskandidater heile gjengen! Enten ser man ned på oss, klart at ein sjåfør med over 100.000 km i året i både lett og tung bil ikkje har peiling og er oppdatert på det som skjer her i verden, jyplinger ferskt frå biltilsynet kan fortelje oss alt vi trenger å vite. Eller så har De kjørt bil i 50 år, trafikken har sjølvsagt ikkje forandre seg det spor siden da, og man kan alt sjølv om man knapt gjør anna i kvardagen enn å kjøre frem og tilbake på jobben.

    • Artikel handlade inte OM 1981, han tog sitt CE Körkort 1981 ingenting annat

      texten är skriven för två dagar sedan och handlar om nutid 2014 😉

  • Net Whistler

    Jag tycker du kunde nämna att detta inte handlar om nordiska yrkeschaufförer, utan om öststatare, tack så mycket!

  • Herr H

    Sluta snacka om att det bara är öststatare! Finns en helvetes massa svenska lastbils chaufförer som har lämnat hjärnan och kompetensen hemma också. Ett bra exempel är att kolla avståndet från lastbil till framförvarande bil i storstadsregionerna (jag syftar då mest på distributionsbilar (singelbil), då fullängdarna brukar ha någorlunda luftkudde till framförvarande)…. Det är alldeles för ofta åt h-vete för kort. Var finns yrkeschaufförerna med ansvar, stolthet och sunt förnuft?

    • Christer Kullander

      vi kostar för mycket, så konsumenterna väljer billigare transporter och resultatet blir som det är nu.

      • Herr H

        Så de svenska chaufförer som kör som idioter gör det för att de kostar för mycket och därför har stängt av hjärnan?

        • Anders stenz

          Se det så här… Om du som förare får två alternativ. ”Antingen kör du eller så letar jag upp en annan som gör det” uttalat av en transportledare…. Vilket väljer du Herr H??? Så ila är det faktiskt.. Vi måste börja se med rätta ögon på det här… .

          • Herr H

            Så du menar att en seriös yrkeschaufför lägger allt vad säkerhet och sunt förnuft heter åt sidan i det läget och kör ändå? Då är man nog inte lämplig som yrkeschaufför!

          • Anders stenz

            Det handlar inte så mycket om det… Det är väl tur att du Herr H slipper välja mellan arbete/lön och säkerhet… varje arbetspass. Självklart väljer den stora skaran yrkeschaufför sin och andras säkerhet först… Men det finns också en stor skara som inte riktigt förstår hur ila det egentligen är i branschen.. Vad det handlar om är att ändra villkor och attityd tillsammans.. Inte bara det ena…!

          • Herr H

            Jag väljer säkerhet före lön i alla lägen i mitt nuvarande yrke, ngt som min chef fått lära sig leva med.

          • Lars Johansson

            Den Tp ledaren ska rapporteras till branschorganisationen!

    • Ulf Grötte

      Tyvärr så ligger lastbilar så nära framförvarande bil både pga chauffören ser over taket på bilen före och för att inte någon personbil ska smita/tränga sig före, och en distributions bil har på tok för många stopp på sin tur för att inte stressa.

  • Det du beskriver är väl redan olagligt?

    I så fall har beslutsfattare redan fattat beslutet. Det som behövs är att lagarna faktiskt följs och att polis och andra ansvariga utförande instanser gör sitt jobb.

  • Hej alla.
    Möjligheten att läsa artiklar och att kunna diskutera ämnena är väldigt positivt.
    För att detta ska fungera behöver vi ha en god ton och repekt för varandra.
    Alla har rätt till sin åsikt.
    Problemen i åkeribranschen påverkar säkerheten på våra vägar.
    Det finns både svenska och utländska chaufförer som fuskar med det regelverk som finns.
    Ämnet behöver sannerligen diskuteras i alla forum.Olyckor med tunga fordon får av naturliga orsaker ofta svåra följder.
    Det handlar om att ge polisen effektiva verktyg och prioritera kontroller av förare och last.
    Det handlar också om politik på allra högsta nivå.Eu behöver enas om att alla som arbetar inom ett lands gränser ska omfattas av kollektivavtal och inneha de behörigheter som gäller i landet.
    Osund konkurrens urholkar säkerheten.Likaså urusla villkor som tvingar den lilla människan att arbeta på ett orimligt sätt för att överleva.
    Politiken,facken och våra kollegor inom polisen har alla vårt ansvar för att bidra till ökad säkerhet på våra vägar.

  • Ett steg i rätt riktning.Men jag säger lyssna på polisen och ge dem de verktyg de ber om /Håkan

    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/nya-lagar-for-akare

    • Anders stenz

      En liten kommentar: Polisen har alla medel de behöver. Men det är svårt att slå på någon som redan ligger, då är ju alla medel meningslösa.. Det pratas om utländska och inrikeschaufförer!? Alla är vi lika inför lagen… så vad hjälper det när det gäller livet, pengarna eller familjen… Det är där branschen är, tyvärr är lagen långt ifrån denna verklighet.

  • Anders stenz

    Det var därför YKB- kom till! Men vart tog den vägen??? I byråkratiska händer med en utgångspunkt på åkerierna syn, att lösa problemet…. Man kan inte använda piskan och kalla chaufförer för ”värdelösa” och begära att VI ska känna en yrkesstolthet… ? Ärligt!! ändra villkoren och flytta ansvaret till beställaren, Säljare och köparen. Om alla bär ansvaret för det som rör sig på vägen, så kanske vi kan bära yrkesstolthet på vår krage…

  • Anders stenz

    Det hela är lite ”märkligt” körtids – reglerna är till för chaufförerna, för deras och andras säkerhet.. Men tillåter inte ett avbrott som olyckor och köer… Blir det sådana avbrott så försvinner den lagstiftade rasten…. eller kommer inte ända fram till slut destinationen. Ställer frågan? är det bara chauffören som ska lida konsekvent???

  • guest

    Har själv kört i många år men har numera bestämt att aldrig mer, man tvingas hela tiden ligga på gränsen och jagas av alla,speditör, åkare,kunder, ingen verkar förstå att transportera är ett levande ”väsen” och klockor är inte det.

  • Putte

    Håller med Ola Morin fullständigt.
    Jobbar själv (sedan 4-år tillbaka) som vägarbetare och under mina 3 första år jobbade jag i ”Sveriges tuffaste vägdestrikt” E4/E20 genom Stockholm.
    Med ”tuffaste” menas att det är flest antal passerande fordon/dygn.
    Under den tiden har jag varit med om 7st STORA olyckor där just sk. ”långtradare” varit inblandade, varav 2st där chauffören omkom.
    Endast 1 av dessa 7 berodde på ”tekniskt fel”, en framhjuls punktering.
    Resterande 6 derodde på bl.a för hög hastighet, trötthet, ouppmärksamhet m.m.
    Den näst sista olyckan KUNDE lika gärna slutat med flera dödsoffer, däribland 2 av mina kollegor.
    Tycker det är lika jävla respektlöst av alla chaufförer som INTE slår av på farten vid ett vägarbete, utan blåser förbi i 90km/h bara några meter ifrån oss som står och jobbar på vägen.
    Kan NI vara så snälla och ta en slägga och slå in detta i huvudet på er själva.
    För en vacker dag (natt), kommer jag att ta typ en kätting eller liknande och kasta in i eran vindruta när ni blåser förbi utan att slå av en tum, så kanske ni lär er någon gång.

    Självklart håller jag även med om att allt är jävligt tidspressat, och att det i sin tur gör många chaufförer stressade vilket i sin tur leder till större risker.
    Där borde man från regeringens sida också kunna göra något.

    Men tills man får tummen ur arslet inne på Rosenbad, ber jag framförallt alla chaufförer som INTE visar någon som helst hänsyn till ALLA yrkesgrupper som jobbar ute på vägarna, att dämpa farten..!!!!

    Jag har en 11-åring och ytterligare en på väg, som vill att deras pappa ska komma hem efter jobbet.