Hem » Artiklar » Till allmänheten: KÖR. SAKTA. OM. DU. SER. BLÅLJUS.
KÖR. SAKTA. OM. DU. SER. BLÅLJUS.

Till allmänheten: KÖR. SAKTA. OM. DU. SER. BLÅLJUS.

I förra numret kunde ni läsa om en räddningsinsats då en gristransport vält utanför Hässleholm. I sju timmar stod jag där. I sju timmar kunde jag, som ju inte är direkt involverad i det pågående räddningsarbetet, observera det som hände både på och runt omkring olycksplatsen.

Jag vet knappt ens var jag ska börja.
Jag vet inte var det felar.
Jag vet inte hur förändring ska kunna ske.
Jag vet inte varför i helvete det är så svårt för vissa att fatta.

Inledningsvis var jag imponerad. Morgontrafik, nästan stopp i en starkt trafikerad rondell, polisen dirigerade trafiken och släppte fram ett körfält i taget på rondellens andra sida. Ingen kunde ju missa att en vält lastbil upptog halva rondellen och att det stod två polisbilar och minst fyra brandbilar där hela tiden, ibland någon mer. Det var lugnt och sansat. Ett hallelujamoment helt enkelt.

Räddningsinsatsen växte och det tillkom veterinärbilar, djurtransporter, bärgare och mobilkranar. Och någonstans under denna tid försvann det goda beteendet hos många av de trafikanter som passerade olycksplatsen.

Så här såg det ut:

Folk som körde förbi avspärrningarna (in i olycksplatsen alltså). Hög fart – inte bara hos de vanliga bilförarna utan inte ens alla yrkesförare saktade ner. Jag tror faktiskt att jag blundade i ren förskräckelse när det kom en stor svart långtradare dundrande genom rondellen. Noterade chauffören inte vad som pågick där? Reagerade han inte på den välta gristransport (inget litet ekipage) som låg ner bredvid diket? Och han var inte den enda. Och till alla er som filmade/fotograferade – varför? VARFÖR? Mer eller mindre hängandes ut genom rutan för att få med så mycket som möjligt av olycksscenariot i era mobiltelefoner. Suktar ni efter likes? Vad ska ni göra med filmerna och bilderna? Jag är ärligt nyfiken faktiskt.

Och ni som körde på närliggande väg 21 (hastighetsbegränsning 100 kilometer i timmen), och kunde titta ner på olycksplatsen, och som tog er tid att sakta ner och titta/ fota/filma – ni orsakade nästan nya olyckor för att ni på riktigt är suveränt och seriöst dumma i huvudet. Var det ingen som såg alla blåljus? De små avspärrningstälten som det stod olycka på? Eller stoppljusen? Eller poliserna? Gjorde ni inte det så lämna in era körkort och sälj bilen. Ni kan rädda liv. Och ni som bara fullkomligt struntade i att det pågick en räddningsinsats, ja, jag vet inte ens vad jag ska säga men jag önskar att ni får evig, obotlig och outhärdlig klåda på onämnbara ställen. På riktigt. För det här är en verklighet som är skrämmande. Brandmän, och andra som arbetar på vägarna, dör. Upphör att existera. Får aldrig mer komma hem till sina familjer. Får inte se sina barn växa upp. Får inte komma hem och gosa med hunden eller sitta i soffan med en varm katt i knät. Får aldrig mer hänga i brandstationens fikarum och gnabbas med kollegorna över en kopp kaffe. Om de nu inte har tur vill säga och bara blir svårt skadade förstås. För så kan det ju också bli såklart.

Kör sakta vid olyckor!Tänk. Efter. Före.
Kör. Sakta. Om. Du. Ser. Blåljus.
Uppfattat?
Jag vill inte att mina räddningstjänstvänner ska dö.

Om skribenten

Text: Åsa Brorsson

Om Swedish Firefighters

Svensk Räddningstjänsts branschtidning Swedish Firefighters, SFF, trycks i 13 000 exemplar och distribueras kostnadsfritt – utöver BRF:s medlemmar – även till beslutsfattare i branschen och till samtliga riksdagsledamöter.

Läs även

HISTORISKT MÖTE I BRYSSEL

Efter många års arbete kom dagen då EFFUA blev inbjudna till Europa kommissionen. Ibland krävs …