Hem » Artiklar » Här är roboten som ska göra de farligaste jobben
Roboten SAFFiR

Här är roboten som ska göra de farligaste jobben

Det här ser kanske ut som en mördarrobot direkt från en science fiction-film. Men den här maskinen är inte skapad för att utrota människor – utan bränder. Det här är den amerikanska flottans nya brandsläckarrobot SAFFiR.

Det finns inget farligare uppdrag än att släcka bränder på ett aktivt krigsfartyg. Här finns inte bara livsfarliga kemikalier, bomber och ammunition utan även mängder av bränsle – och ibland till och med kärnreaktorer. Men snart finns en medarbetare som kan göra de mest riskfyllda uppdragen: Roboten SAFFiR (Shipboard Autonomous Firefighting Robot). Det är den amerikanska flottans forskningsavdelning, Office of Naval Research (ONR), som tillsammansmed forskare från Virginia Tech tagit fram den här ”Terminator”-liknande brandmannen.

– När vi började hade vi målet att bygga en humanoid som kan röra sig ombord ett skepp, hantera dörrar och brandslangar, och dessutom utrustad med sensorer för att kunna se och röra sig genom rök, säger Thomas McKenna, chef för människo-robotsamverkan vid ONR.

– Det långsiktiga målet är att sjömän inte ska behöva utsättas för direkt exponering av eld. Nu har de första testerna genomförts där roboten SAFFiR släckte riktiga bränder. Miljön på en båt gör att det funnits många tekniska problem att lösa. Bland annat har särskilda brandsäkra material tagits fram för att skydda elektroniken, alla leder är extremt rörliga för att roboten ska kunna ta sig fram överallt och infraröda sensorer tillsammans med laser gör att SAFFiR kan se rakt genom tjock rök.

Experimenten genomfördes på det avställda fartyget USS Shadwell och SAFFiR kunde utan problem gå över det ojämna golvet, hitta brandhärdarna och sedan sätta igång med släckningsarbetet.

– Roboten kan sköta uppgifterna helt själv men vi använder ändå en mänsklig operatör för att kunna avbryta om det behövs, säger Brian Lattimer, biträdande professor vid Virginia Tech. Några av de viktigaste arbetsuppgifterna för SAFFiR i framtida skarpa lägen kommer att bli att göra en första kartläggning av brandens och skadornas omfattning. Man har därför redan nu tagit fram programvara för att roboten själv ska patrullera och inspektera de många utrymmena i ett skepp. Flottan har inga som helst planer på att ersätta mänskliga brandbekämpare med robotar. Målet är i stället att de ska jobba tillsammans och att SAFFiR ska ta hand om de arbetsuppgifterna som är extremt farliga.

– Vår forskning kommer att leda till att flottans brandmän kommer att kunna interagera sida-vidsida med humanoida robot-brandmän, säger Alan C Schultz, chef för amerikanska flottans avdelning för robot-system, LASR.

Men att fixa en robot som kan se genom rök och springa omkring på ett rullande skepp är rena barnleken jämfört med nästa tekniska uppgift: att få roboten att förstå räddningsarbetarnas språk, gester och rörelser.

Roboten SAFFiR

Namn: SAFFiR är en förkortning av ”Shipboard Autonomous Firefighting Robot”.
Längd: 178 cm.
Vikt: 65 kilo.
Pris: 4,2 miljoner kronor.
Utrustning: Bland annat infraröda kameror, roterande laser och gas-sensorer.
Skapad av: Office of Naval Research (ONR), U.S. Naval Research Laboratory (NRL), Laboratory for Autonomous Systems Research (LASR) samt universitetet Virginia Tech.

Mer info: www.onr.navy.mil

Roboten SAFFiR - helbild

Om skribenten

Text: Mikael Jägerbrand

Om Swedish Firefighters

Svensk Räddningstjänsts branschtidning Swedish Firefighters, SFF, trycks i 13 000 exemplar och distribueras kostnadsfritt – utöver BRF:s medlemmar – även till beslutsfattare i branschen och till samtliga riksdagsledamöter.

Läs även

VÄGLEDNING– SAMVERKAN VID PÅGÅENDE DÖDLIGT VÅLD I PUBLIK MILJÖ.

Hur ska brandmän, poliser och ambulanssjuksköterskor agera när de plötsligt har mängder av döda och …

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *