Hem » Artiklar » BRANDINGENJÖR PÅ LIA I USA
Text: Sebastian Thuns, Brandingenjör & SMO student

BRANDINGENJÖR PÅ LIA I USA

Beeep! Engine 51, Rescue 51, Truck 51 and Battalion 51 Mountain View, please respond to a traffic collision on highway 101northbound. Så lät utlarmningen till ett av mina första larm under min LIA på Mountain View Fire Department, MVFD,  i Kalifornien, USA.

Ett självklart val

Jag har jobbat som brandingenjör på Räddningstjänsten Syd sedan 2013 och i januari 2017 läste jag SMO-utbildningen på distans i Revinge för att utveckla mina operativa kunskaper och applicera dessa i förebyggande arbete som brandingenjör på räddningstjänsten. Sen ska jag heller inte sticka under stolen med att jag vill prova på jobbet som brandman efter det att jag är klar med SMO-utbildningen i januari 2019, därav SMO och inte RUB. Under den tredje terminen på SMO-utbildningen ingår lång praktik, LIA, för att öka förståelsen för arbetet inom räddningstjänsten och prova hur arbetet känns på riktigt. Redan ett år innan LIA-perioden ville jag se mer än den svenska räddningstjänsten, jag hade redan jobbat inom den ett par år, jag ville prova något helt nytt! Valet var självklart – USA och västkusten!

Praktik i Mountain View

Efter massor av pappersarbete och diverse försäkringar lämnade jag Sverige den 29 mars för fyra veckors praktik med MVFD. Mountain View är en stad med cirka 80 000 permanenta invånare och ligger 6 mil söder om San Francisco mitt i techområdet ”Silicon Valley”. Mountain View är kanske mest känt för att Google:s huvudkontor ligger i staden och väldigt mycket av näringslivet kretsar just kring Google.

Det handlar inte om semester

Den andra april 07.50 stegade jag in på huvudstationen för MVFD, min handledare Battalion Chief T.Vandenberg, klädd i nystruken mörkblå skjorta hälsade han mig välkommen på ett mycket formellt sätt, bootsen var så blanka att jag kunde spegla mig i dem. Detta var inte som hemma… jag ville ju göra ett gott intryck och representera Sverige på bästa sätt. Vi hälsade snabbt på stationens personal innan vi satte oss ned i befälsrummet för att gå igenom förväntningar, förhållningsregler, schema etc. Chief Vandenberg hade verkligen lagt ner tid och energi för att göra vistelsen så lärorik som möjligt men förtydligade att mycket hängde på mig och min ambitionsnivå, om jag skötte mig bra fanns plats för att planera in lite extra. Självklart ville jag optimera mina fyra veckor och se så mycket brandkår som möjligt, jag svarade:

”I did not come here for a vacation, I came to learn!”, vilket visade sig vara lyckat.

Annat än i sverige

Chief Vandenberg placerade mig i ”A-Shift” på Station 1 och jag skulle främst åka med Engine 51. Styrkeledaren, Captain Corey, blev den som jag skulle rapportera till i första hand. Station 1 är MVFD huvudstation och där fanns Engine 51: 1+2, Truck 51: 1+2, Rescue 51: 0+2 samt Battalion 51: yttre befäl. Engine 51, som jag mestadels åkte med, var en renodlad brandbil med fokus på brand och sjukvård, man kan nästan kalla den för en pumpbil med mycket slang, pumpkapaciteten låg på grymma 5 700 l/min vid 10 bars tryck, verktygen var i huvudsak yxor och motorkap. Utöver detta fanns en hel del sjukvårdsutrustning för vuxna och barn, vilket vi hade tidigare i sverige, däribland Lifepack 15, mediciner, utrustning för intubering etc. De skilde sig en hel del jämfört med våra traditionella släckbilar som vi idag använder i sverige. Truck 51 är MVFD:s enda höjdfordon och kallas ”Tiller Truck”. Detta fordon var, till skillnad från Engine 51, utrustat med PPV-fläktar, losstagningsutrustning och utrustning för arbete på hög höjd. Truck 51 hade en egen styrkeledare och var  fordonet med högst status. Rescue 51 var MVFD:s räddningsbil och utrustad med losstagningsverktyg, stöttor, pallningsvirke, avancerad sjukvårdsutrustning samt diverse annan räddningsutrustning.

Oerhört varierat

Under de fyra veckorna hoppade jag runt mellan de olika fordonen och stationerna för att se så mycket som möjligt. 80% av alla larm var sjukvårdslarm, men även bränder, gasutsläpp, flertalet trafikolyckor och en hel del övningar. Jag fick även möjligheten att åka med några pass i storstaden San Jose för att uppleva skillnaderna mellan organisationerna, det var mycket lärorikt. Chief Vandenberg hade också lyckats planera in ett pass med Cal Fire, de jobbar nästan enbart med skogsbränder i Kalifornien, här fick jag möjligheten att åka helikopter. Utöver detta hann jag med tillsyn på Google, sitta på larmcentralen, jobba med brandingenjörer på stadsbyggnadskontoret, prova på MVFD:s metod och taktik för pågående dödligt våld och laga svenska köttbullar på brandstationen.

Ta chansen du med

Min tid med MVFD kommer jag aldrig glömma, allt överträffade mina förväntningar med god marginal. Jag har fått nya vänner för livet och gästfriheten har vi svenskar mycket att lära av. Mer om min vistelse i USA kan du läsa på min blogg https://sebastianthuns.wordpress.com/

Sebastian Thuns

Brandingenjör & SMO-student  

Om Lotta Reyes

Marknadschef & Webbredaktör för tidningen Swedish Firefighters

Läs även

UTMANANDE ÖVNING BLAND STUP OCH BRANT TERRÄNG

Det är ungefär 12 grader i vattnet den här majmorgonen. Solen strålar från en klarblå …